Je gastenlijst maken: wie nodig je wel en niet uit op je bruiloft?

Feest organiseren

Yes, yes, yes! Jij stapt volgend jaar in ‘t huwelijksbootje. En nu? Je begint zo snel mogelijk met het vastleggen van je locatie. Voor je daar zelfs maar mee kunt starten moet je wel ongeveer weten hoe je gastenlijst eruit ziet, zodat je een realistische schatting kunt maken van het aantal personen op jouw droomdag. Een moeilijke klus? Wij geven je de meest handige tips om je te helpen beslissen wie je wel en niet uitnodigt op je bruiloft. 

Groot of klein: volg je droom, maar denk aan je budget

Kies jij voor een super intieme sfeer met enkel je allerbeste vrienden en naaste familie?  Dan is de kans groot dat de klus snel is geklaard. Zo’n bruiloft is heerlijk gezellig, en maakt het vaak makkelijker om de knoop door te hakken. Is het net je grote droom om een bruiloft met alles erop en eraan te organiseren? Je grote familie, jeugdvrienden, de hele buurt en al je collega’s ... Alles kan en alles mag. 

Hoewel aan alles natuurlijk ook een prijskaartje hangt. Maak dus een realistische schatting van de kost per persoon, zodat je je niet in de nesten werkt met budget. Anders zul je moeten schrappen in de lijst. Mag je maar 120 personen en heb je er 140 op je lijstje staan? Dat is héél zuur, maar noodzakelijk. Uiteindelijk hou je dan maar beter de mensen over met wie je deze speciale dag echt wilt vieren.

bruiloft gasten

 

Hou rekening met kids en partners van je genodigden 

Waar het écht moeilijk wordt, is de keuze of je de partners of kinderen van je gasten mee uitnodigt. In sommige gevallen is die beslissing snel gemaakt, maar vaak slaat hier de twijfel toe. Denk aan je collega’s: nemen zijn hun partner mee, ook al heb je ze nooit echt gezien? Of de leden van je sportclub? Als je gastenlijst beter beperkt blijft kies je er best voor om geen of zo weinig mogelijk ‘plus ones’ mee uit te nodigen. Tenzij je twijfelt of bepaalde personen wel in goed gezelschap zijn met de rest van je genodigden. 

En de kids? Dat hangt helemaal af van hoe jij je ideale dag indeelt. Hou je van kinderen, en kun je je kleine nichtjes en neefjes écht niet missen? Niet twijfelen! Zorg er wel voor dat ze voldoende activiteiten hebben om de hele dag zoet mee te zijn. Aan de andere kant is het ook perfect normaal dat je geen kinderen zou willen uitnodigen. Geef dit dan wel duidelijk aan op de uitnodiging door enkel specifiek de namen te vermelden van de personen die je uitnodigt, of door het eenvoudigweg even te bespreken. Wedden dat niemand je iets kwalijk neemt? 

Deel je lijst op in receptie-, ceremonie- en avondgasten

Typisch gezien in de Belgische trouwcultuur bestaat je huwelijksdag uit een paar grote delen, waarop je vaak ook verschillende groepen mensen wel of niet voor wilt uitnodigen. Vaak is er eerst een officiële plechtigheid in het gemeentehuis, en/of een mooie ceremonie op je trouwlocatie, gevolgd door een receptie. Pas daarna volgt het diner en een spetterend avondfeest. 

 

bruiloft uitnodigen

Iedereen die bij de ceremonie aanwezig is, feest meestal de hele dag met je mee. Je kan de groep dan groter maken in de avond, met gasten die niet mee dineren maar toch mee willen feesten. Vaak worden dan collega’s uitgenodigd. Soms kun je er zelfs voor kiezen om een paar mensen enkel voor de receptie uit te nodigen. Denk aan verre familie of buren, bijvoorbeeld. Geef dit wel telkens duidelijk aan op de uitnodiging, zodat je gasten weten wat ze kunnen verwachten. 

Volg je gevoel boven alles

Oke, maar waarom zou je gasten uitnodigen waar je eigenlijk niet echt een band mee hebt? Waarom zou je die nichten en neven vragen, ook al heb je ze zeker 3 jaar niet meer gezien? Voel je niet verplicht. Denk vooral aan jezelf, en hoe jouw ideale dag eruit ziet. Natuurlijk is het altijd een verhaal van geven en nemen, maar het komt er op neer dat jij een zalige dag beleeft met de mensen die jij er écht bij wilt hebben. Groot of klein, zolang je de liefde maar voelt. 

Kom je er niet uit? Of weet je gewoon niet waar je moet beginnen? Denk eens aan een weddingplanner. Die zet je direct op het juiste pad, en begeleidt je over het hele traject. Succes!

Organiseer een onvergetelijk feest met PartyPal.be

Vragen of opmerkingen? In 3 stappen naar jouw onvergetelijk feest

Met PartyPal vind & boek je eenvoudig de beste feestpartners voor jouw event. Een onvergetelijk feest organiseren? Dat is kinderspel met PartyPal.

  • Stap 1: Vind een feestpartner

    Maak gebruik van ons handig filtersysteem om de ideale partner voor je feest te vinden. Laat ons weten waar je naar op zoek bent, voor welke gelegenheid en op welke locatie.

  • Stap 2: Boek een feestpartner

    Neem contact op met de partners op ons platform en maak eenvoudig de juiste afspraken. Ontdek hoe zij te werk gaan en hoe zij jouw feest naar een hoger niveau kunnen brengen.

  • Stap 3: Geniet meer van je feest.

    Dankzij een assortiment van geweldige partners ben jij zeker van een onvergetelijk feest. Eenvoudig georganiseerd met PartyPal, jouw digitale eventplanner.

Gerelateerde berichten