De meest complete checklist voor communie- en lentefeest

Feest organiseren

Communiefeest of lentefeest: wat is het verschil?

Soms kan er nog al verwarring ontstaan tussen twee verschillende feesten die je voor je kinderen kunt organiseren. Je kunt er voor kiezen om een communiefeest te organiseren of je kunt er voor kiezen om een lentefeest te organiseren. Is er een verschil tussen die twee? Ja zeker! 

Bij een communiefeest staat het geloof in God centraal en speelt de kerk een grote rol. Maar elk kind mag gevierd worden en daarom is het lentefeest gecreëerd. Kinderen van het eerste en zesde leerjaar ervaren beiden een mijlpaal in hun leven waardoor ze extra aandacht verdienen. 
De kinderen uit het eerste leerjaar breken de jaren van het verstand aan en de oudere kinderen zetten hun eerste stappen in het zijn van een jongvolwassene. Dit wordt gevierd door het organiseren van een communie wanneer het geloof een rol speelt in de familie. 


Is dit niet het geval dan wordt er een lentefeest georganiseerd waarbij de ouders zelf een eigen thema kunnen kiezen en de ceremonie invullen naar hun eigen wensen. Het is belangrijk om je kinderen te vieren en ze ook een gevoel van inclusiviteit te bieden. Want niets is vervelender dan op school toekomen wanneer sommige kinderen een communie- of lentefeestje hebben gehad en jouw kind zich afvraagt waarom dit niet voor hem of haar georganiseerd werd. En om jouw kind dat gevoel te besparen en er voor te zorgen dat ook jouw kind/kinderen een prachtige viering tegemoet gaan, hebben wij de ultieme en meest complete checklist voor een communie-en lentefeest opgesteld.

Volg deze checklist communiefeest / checklist lentefeest en je zult er zeker van zijn dat je niets zult vergeten.

Volg deze tips en je zult je kind een prachtige viering kunnen bieden. Naast het feit dat je een prachtig feest zult organiseren, zul je je zelf ook heel veel stress besparen wanneer je onderstaande lijst volgt. Want laten we eerlijk zijn, wie heeft er nu zin of tijd om alles helemaal uit te zoeken? Je kan je tijd vast veel beter besteden dan verschillende websites af te struinen naar alle do's en don'ts van een communie- en lentefeest. 

Bij partypal.be begrijpen wij wat echt belangrijk is: De kinderen. En daarom nemen wij jou graag al het werk uit handen, wat al begint bij het kiezen van een organisatie om mee samen te werken. Kies je voor Partypal.be dan kies je voor professionaliteit en sublieme kwaliteit. Want wij werken enkel met de beste van de beste uit alle branches en industrieën zodat wij er zeker van zijn dat het resultaat dat geleverd wordt altijd een 10 uit 10 is.

Laten we dan nu beginnen. En we beginnen bij het begin. De eerste stap is een logische stap en van hieruit kun je verder werken.

  1. De datum

    Voor een lentefeest heb je zelf de keuze wanneer je dit organiseert, maar wanneer een communiefeest doorgaat is afhankelijk van de parochie waarbij je bent aangesloten. Meestal weet je ruim op tijd wanneer de viering plaatsvindt en wij raden dus ook aan om zo snel mogelijk met die datum aan de slag te gaan bij het vastleggen van fotograaf, locatie, enz. Wij adviseren om dit ruim op tijd te doen om verschillende redenen. Je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat er zo veel mogelijk vrienden en familieleden naar het feest kunnen komen. Iedereen heeft drukke schema's en veel activiteiten op de planning staan. Geef dus ruim van te voren aan dat jij een feest organiseert. Daarnaast wil je natuurlijk ook gebruik maken van verschillende professionals die er voor kunnen zorgen dat het feest naar een hoger niveau getild wordt. Omdat wij enkel met de beste van de beste werken zijn deze professionals vaak al snel volgeboekt. Hoe eerder je er bij bent, hoe groter de kans is dat jij iedereen kunt boeken die jij graag op het feest zou willen zien.
    Wanneer je een datum geprikt hebt krijg je direct ook een goed overzicht over wat je deadline precies is en hoeveel tijd je voor welke taak nodig hebt. Denk hier bij aan het maken en versturen van uitnodigingen, het vinden van een perfecte locatie en het huren van een fotograaf.

  2. Kies een locatie

    Je kunt voor verschillende opties opteren. Organiseer je het feest thuis of op locatie? Via Partypal.be kun je ook prachtige locaties afhuren die geschikt zijn voor een communie-en lente feest. Hou er wel rekening mee dat deze locaties snel volboekt zijn, net zoals bij de professionals met wie we werken. Dus heb je een locatie op het oog, neem dan tijdig contact met ons op.

  3. Stel je gastenlijst samen

    Een gastenlijst is enorm belangrijk want je wilt er natuurlijk wel zeker van zijn dat je niemand vergeet uit te nodigen. Bedenk voor je zelf eerst wat voor feest je wilt organiseren. Ga je voor een groot feest waarbij iedereen welkom is of kies je liever voor een kleiner en intiem gezelschap? Dit kan samenhangen met je eigen voorkeuren maar ook met je budget. En zo belanden wij bij het volgende punt.

  4. Budget

    Ieders budget is anders en geen enkel budget is verkeerd. Zorg dat je eerst voor je zelf goed duidelijk hebt want je te besteden hebt voor het communie-of lentefeest. Op basis daarvan kan je beslissingen nemen. Je kind staat centraal, wat is leuker voor je kind? Die collega's van je werk die je kind maar één keer hebben gezien, of het huren van extra entertainment zoals springkastelen en DJ's waar je kind meer plezier aan heeft?
    Schrijf het budget voor je zelf uit en maak op basis daarvan de juiste beslissingen.

  5. Stel het menu samen

    Op elk goed feest hoort lekker eten. Wij begrijpen dat jij zelf ook van het feest wilt genieten en er voor wilt zorgen dat jouw gasten niets te kort komen. Om dan de hele dag in de keuken te moeten doorbrengen is niet een prettige gedachten. Geen zorgen, wij kunnen alles voor je regelen en voorzien. Je kunt kiezen uit een catering of een foodtruck. Vooral bij outdoor events (denk hierbij aan een tuin) doen foodtrucks het goed. Het geeft het feest direct een interactieve vibe waar alle gasten, jong en oud, van kunnen genieten.
    Wanneer je samenwerkt met een catering en of foodtruck heb je de luxe dat alles voor je verzorgd wordt. Aan alle eetwensen en eisen kan worden voldaan. Vraag daarom op voorhand bij je gasten of er speciale eetwensen en diëten zijn waar rekening mee gehouden moet worden zodat je dit tijdig kunt doorgeven aan verzorgers van het eten. 

  6. Kies een thema

    Kies een thema dat past bij jouw feestje. Ook leuk: Vraag de input van je kind. Vaak hoor je dan wat ze het liefste zelf heel graag zouden willen. Misschien past dit niet direct bij jouw eigen idee maar het blijft toch een feest voor je kind. Probeer het idee in het concept van het feest te integreren. Wij kunnen daar ook altijd bij helpen. Thema's uitwerken doormiddel van de juiste decoratie is iets wat bij Partypal.be goed mogelijk is. Ons decoratieteam zal alles tot in de puntjes verzorgen. Werk je liever met een eventplanner die je kan helpen bij het kiezen van een thema en alles voor je kan verzorgen? Ook dat is mogelijk!

  7. Boek een fotograaf of voorzie een photobooth

    Mooie herinneringen aan het feest is iets wat een absolute must is. Je kunt ofwel zelf heel de dag rondwandelen met je telefoon om foto's te maken of je kunt iemand inhuren om dit voor jou te doen. De kwaliteit zal gegarandeerd heel hoog zijn en je kunt zo ook spontane kiekjes verwachten. Geposeerde foto's zijn leuk, maar dat ene plaatje van je kind, rond rennend van geluk met zijn vrienden is een foto die je niet mag missen. Een beroepsfotograaf zorgt er voor dat je veel van dat soort 'candid pictures' zult krijgen. Je kunt ook een photobooth neer zetten zodat de gasten zelf ook wat toffe foto's kunnen maken en deze mee naar huis kunnen nemen zodat ze een blijvend aandenken hebben aan een toffe dag!

  8. Voorzie animatie en entertainment voor jong en oud

    Iedereen wilt een leuke dag en wij snappen dat maar al te goed. Voor de jongste kun je verschillende attracties huren zoals springkastelen en feesttenten. Voor de ouderen kun je naast photobooths neer zetten ook een goede liveband inhuren zodat zij hun beste dansjes op de dansvloer kunnen laten zien.

  9. Zorg dat je kind er tip top uit ziet met een mooi nieuw kapsel

    Een goede knipbeurt kan je kind op zijn communie- of lentefeest een extra boost zelfvertrouwen geven. Want wie er goed uitziet, voelt zich ook goed! Onze haarstylisten zullen er voor zorgen dat je kind helemaal party ready zal zijn.

  10. Kies de perfecte outfit

    Begin de shopactiviteiten ruim op tijd en zorg altijd voor twee of drie opties. Laat het feestbeest zelf ook altijd een optie uitkiezen zodat je op de dag samen kunt kijken welke outfit het uiteindelijk wordt. Je kunt ook kiezen voor verschillende outfits. Eén voor de ceremonie en een ander voor het feest. Zo kun je vaak ook een compromis sluiten wanneer ouders en kind beiden een andere outfit willen. Zo krijgt ieder zijn zin en voelt ieder zich goed!

  11. Speciaal cadeautje voor meter en peter

    De meter en peter mogen natuurlijk ook extra in de bloemetjes gezet worden. Vergeet niet beiden te bedanken voor hun aanwezigheid en zorgen. Als meter en peter van jouw kind mogen ze ook wel een keer extra verwend worden. Kies voor een cadeau dat je kunt personaliseren. Een gepersonaliseerd cadeau geeft aan dat je er veel tijd in hebt gestoken en er goed over hebt nagedacht.

  12. Vergeet de bedankjes niet

    Na afloop bedankkaartjes sturen is misschien even belangrijk als de uitnodiging. Wanneer mensen tijd vrij maken om bij een bijzondere dag aanwezig te zijn mogen ze hier ook voor bedankt worden. Ontwerp een bijzonder dankkaartje met één van onze designers. Ook leuk: Print een foto uit van het feest en doe deze bij het dankkaartje. Een leuke personal touch zal nét dat extra's geven aan jouw dankkaartje!


Wij weten zeker dat deze tips voor je communiefeest je een goed eind op weg zullen helpen. Als je checklist communiefeest / checklist lentefeest volgt zul je een heel mooi feestje tegemoet gaan. Eén om nooit meer te vergeten. En dankzij onze fotografen en/of photo booths, ook één die voor altijd op beeld vastgelegd zal zijn!

Organiseer een onvergetelijk feest met PartyPal.be

Vragen of opmerkingen? In 3 stappen naar jouw onvergetelijk feest

Met PartyPal vind & boek je eenvoudig de beste feestpartners voor jouw event. Een onvergetelijk feest organiseren? Dat is kinderspel met PartyPal.

  • Stap 1: Vind een feestpartner

    Maak gebruik van ons handig filtersysteem om de ideale partner voor je feest te vinden. Laat ons weten waar je naar op zoek bent, voor welke gelegenheid en op welke locatie.

  • Stap 2: Boek een feestpartner

    Neem contact op met de partners op ons platform en maak eenvoudig de juiste afspraken. Ontdek hoe zij te werk gaan en hoe zij jouw feest naar een hoger niveau kunnen brengen.

  • Stap 3: Geniet meer van je feest.

    Dankzij een assortiment van geweldige partners ben jij zeker van een onvergetelijk feest. Eenvoudig georganiseerd met PartyPal, jouw digitale eventplanner.

Gerelateerde berichten