Een communiefeest bij je thuis organiseren: onze gouden tips.
De lente- en communiefeesten staan alweer bijna voor de deur! Ben jij een fiere mama of papa van een communicant? Dan voel je het vast al kriebelen: tijd om een spetterend feestje te organiseren! Dit jaar doe je dat gewoon lekker bij je thuis. Iets meer werk, maar daardoor heb je wél alle touwtjes zelf in handen. Bovendien organiseer je zo een super persoonlijk event van a tot z, op maat van jouw kleine spruit en je budget. Wij zijn er om je op weg te helpen met een paar gouden tips van het huis. Weg stress, hallo onvergetelijk event!
Bepaal de praktische kant eerst: datum, gasten en budget
Net zoals bij elk event start je altijd met de praktische kant van het verhaal: om goed te plannen heb je een datum, gastenlijst en budget nodig. Natuurlijk kies je voor een datum binnen de communieperiode in jouw regio, maar voor je het finaal vastlegt check je best even bij de meest belangrijke personen op je gastenlijst. Denk aan meter en peter, grootouders en beste vrienden. Onmisbaar op je feestje! De rest van de gastenlijst bepaalt je budget, of net andersom. Je zal hier wat moeten spelen met de mogelijkheden. In ieder geval bepalen de deze drie fundamenten de rest van je planning. Let’s go!
Huur voldoende materiaal
Voor zo’n memorabel event heb je natuurlijk heel wat spullen nodig. Dat geldt zeker wanneer je een lange gastenlijst hebt. Wees gerust het is niet zo gek als je zelf geen 30 stoelen in huis hebt om al je gasten een plekje aan tafel te geven. ‘t is zelfs niet zo gek als je niet eens voldoende plaats hebt om al je gasten in je woonkamer kwijt te kunnen. Gelukkig zijn er heel wat mogelijkheden om meubels en tenten te huren. Zelfs voor de volledige aankleding kun je bij een leverancier terecht.
Zo creëer je een communiefeest in het thema van je dromen, zonder zelf alles aan te moeten kopen. Wat dacht je van een sprookjesbos? Of misschien is je communicant wel helemaal zot van Jungle Book, auto’s, prinsessen of elfen. Echt alles is mogelijk. Bespreek je plannen met een decorateur, en ga samen op zoek naar de spullen die jouw communiefeest helemaal af maken.
Maak een persoonlijke uitnodiging
Nodig je gasten officieel uit met een prachtige persoonlijke uitnodiging. Een Pinterest bord vol leuke ideeën heb je vast al. Tijd om die moodboards om te zetten in iets tastbaar. Met jouw inspiratie in je achterhoofd en een grafisch ontwerper aan je zijde creëer je het perfecte plaatje. Helemaal klaar om naar de drukker te sturen! Pssst: daar wacht je trouwens best niet te lang mee. Laat de genodigden op tijd weten wanneer ze welkom zijn, zodat dit feestje vastgepind staat in hun agenda!
Denk daarbij ook al meteen aan het thema van je feestje. Het is super fijn om alles mooi bij elkaar te laten passen, van uitnodiging tot fotoboek. Daarom start je dus best eerst met het bepalen van een algemeen thema, alvorens je een designer aanspreekt voor de finale uitnodiging. Maak je het graag extra persoonlijk? Spreek een fotograaf aan voor een fotoreeks van je communicantje.
Richt een gezellig kinderhoekje in
Op een communie- of lentefeest verwacht je een hele bende opgetogen kinderen, klaar vol een dag vol amusement. Het is dan ook aangeraden om een plekje te voorzien waar ze zich helemaal kunnen laten gaan. Richt voor de kleinsten van de groep een eigen kindertafel in als het middelpunt van alle entertainment, maar zorg er ook voor dat er voldoende ruimte is om even rustig te kunnen eten. Zo krijgen alle kinderen het gevoel dat zij de belangrijkste spelers zijn van de dag. Bovendien maak je het jezelf zo ook gemakkelijker. Met een animator of babysit aan de zijde van je kids hoef jij ook tijdens het eten niet continu alles in ‘t oog te houden. Dat geeft je de ruimte om ook lekker te genieten.
Voorzie een variatie aan animatie
En al die kids hebben op een dag als deze een enorme boost in energie. Ze hebben nood aan nieuwe prikkels en uitdagingen en willen zoveel mogelijk plezier uit een leuk feestje halen. Met een variatie aan animatie speel je daar perfect op in. Dat betekent niet dat je onmiddellijk een clown moet inhuren om wat moppen te tappen, maar wel dat je best wat leuke spelletjes voorziet. Denk aan de klassiekers zoals verstoppertje, maar bedenk ook eens iets uniek. Wat dacht je van een eigen cupcake-workshop? Of een zelf verzonnen avonturen zoektocht in de tuin? Nog beter? Vraag je babysit of een professionele entertainer om de kinderen een hele dag bezig te houden met fijne activiteiten. Meer tijd en rust voor jou en de rest van je gasten!
Zet wat lekkers op tafel met een feestmenu
Bij elk geslaagd feest hoort een goed gevulde tafel (en buik). Ben je zelf een echte keukenprins(es)? Niets houdt je tegen om zelf achter het fornuis te staan! Toch is het natuurlijk het makkelijkst om een cateraar of foodtruck te huren. Omdat je eigen keuken misschien de nodige capaciteit mist, en omdat je zo zelf nog meer kunt genieten van het feest.
Bang dat je niet vindt wat je zoekt? Dat is absoluut niet nodig, want er zijn veel meer mogelijkheden dan je denkt. Zo kun je kiezen voor een klassiek koud buffet, Spaanse tapas, veggie burgers, een sappige barbecue, verrassend fingerfood, Aziatische traktaties en nog véél meer. Het moeilijkste? De finale keuze maken tussen al dat lekkers.
Zorg voor een aandenken van je feest
Deze memorabele dag wil je je natuurlijk zo lang mogelijk herinneren. Zowel jij als het feestbeest willen vast nog eens terugblikken op het hele gebeuren. Zorg daarom voor een leuk aandenken. Dat kan met een mooi fotoboek van een fotograaf, of een zelf samengesteld exemplaar met de foto’s van een fotobooth. Ga op zoek naar een fotograaf met ervaring in kleinere events en huwelijken. Je wilt namelijk vooral de sfeer op beeld kunnen leggen, zodat je nog heel lang kunt nagenieten van dat fijne gevoel. De foto’s kun je trouwens ook gebruiken om nadien aan je gasten te bezorgen als bedankje en om in te kaderen voor een mooi plekje in je huis.
Wat zo’n fotoboek vol herinneringen het extra leuk maakt? Mooie woorden van je familie of toffe spreuken. Die verzamel je door een boekje, viltjes of memoblaadjes rond te laten gaan bij je gasten, die allemaal iets over jouw communicant mogen neerschrijven. Je kan hem of haar ook zelf een boekje laten invullen met de typische vragen als ‘Wat wil je later worden als je groot bent?’
Hulp nodig bij het organiseren van je communiefeest? Ontdek al onze feestleveranciers!
Bonustips van het huis
Voorzie doggy bags
Zo’n lekker feestmenu valt bij iedereen in de smaak. Toch is de kans groot dat je nog wat restjes over hebt. Zorg dus voor een doggybag voor elk van je gasten. Zo kunnen ze ook de dag nadien nog even nagenieten en hoef jij niet alle overschotten zelf bij te houden of weg te gooien.
Maak bedankjes voor je gasten
Net als een bruiloft is een communie- of lentefeest een memorabel moment in je leven. Het is dan ook fijn om al je gasten te bedanken om deze dag samen te vieren. Dat kan met een klein bedankje, voor jong en oud.
Voorzie reservekledij voor de kids
Communiecantjes zijn natuurlijk prachtig uitgedost in een feestelijke outfit. Dat is echter misschien niet zo gepast voor alle leuke animatie. Voorzie dus wat reservekledij die wél nog feestelijk is, maar ook wel een spatje kan verdragen.
Maak een checklist
Om je communiefeest echt tot in detail te plannen is het een heel slim idee om een checklist te maken en volledig op te volgen. Voor, tijdens en na het event.
Huur een springkasteel
De eyecatcher op elk communiefeest? Een springkasteel. Een droompaleis voor kinderen, nostalgisch voor volwassenen en goed voor uren plezier.
Laat naamstickers ontwerpen
Santa, is that you? Op een communiefeest worden er heel wat cadeautjes gegeven door heel veel verschillende mensen. Vaak te veel om allemaal direct te openen. Door gepersonaliseerde stickers op de cadeautjes te plakken weten jullie nadien nog welk pakje van wie kwam. Handig toch?
Zorg voor animatie voor volwassenen
Niet alleen de kinderen, maar ook de volwassenen kunnen wel wat entertainment gebruiken. Denk aan grappige kaartspelletjes, maar ook aan de iets actievere tuinspelletjes.
Vraag wat hulp
Stel een communie-groepje samen van een aantal personen die graag samen met jou het event vormgeven. Zo maak je het leuker voor jezelf, en heb je ineens een extra portie ideeën.
Maak een gezellige groepsfoto
Heb je een fotograaf ingehuurd? Vraag dan of hij of zij ook een groepsfoto wilt nemen. Dat is een leuke extra om aan je gasten mee te geven na afloop van het event, of om hen nadien op te sturen met een leuk kaartje.
Maak je klaar voor een onvergetelijk communiefeest
En voila. Zo ineens ben je helemaal klaar om toe te geven aan die communie-kriebels. Start vandaag nog met het organiseren van een communiefeest bij jou thuis. Met onze tips is het makkelijker én leuker dan ooit. Succes!
Vragen of opmerkingen? In 3 stappen naar jouw onvergetelijk feest
Met PartyPal vind & boek je eenvoudig de beste feestpartners voor jouw event. Een onvergetelijk feest organiseren? Dat is kinderspel met PartyPal.
- Stap 1: Vind een feestpartner
Maak gebruik van ons handig filtersysteem om de ideale partner voor je feest te vinden. Laat ons weten waar je naar op zoek bent, voor welke gelegenheid en op welke locatie.
- Stap 2: Boek een feestpartner
Neem contact op met de partners op ons platform en maak eenvoudig de juiste afspraken. Ontdek hoe zij te werk gaan en hoe zij jouw feest naar een hoger niveau kunnen brengen.
- Stap 3: Geniet meer van je feest.
Dankzij een assortiment van geweldige partners ben jij zeker van een onvergetelijk feest. Eenvoudig georganiseerd met PartyPal, jouw digitale eventplanner.