Babyborrel organiseren? Onze musthave timesheet vol to-do’s helpt je op weg

Feest organiseren

Baby on the way? Proficiat! Jouw nieuwe spruit moet en zal gevierd worden. Met veel leuke cadeaus, een drankje, zoetigheden en vooral heel veel liefde. Het ideale scenario? Een optimaal georganiseerde babyborrel, waar al je vrienden en familie voor samenkomen. Heerlijk toch? Zo’n goeie, ouderwetse babyborrel. Tenminste, als je er zelf niet te veel stress aan overhoudt. Je wilt namelijk zelf ook nog genieten van die mooie dag. Jouw redmiddel? Deze ultieme timesheet met een heleboel to do’s. Klaar voor? 

Twee tot drie maanden voor de babyborrel: Budget en planning

Het spreekt voor zich dat elke goede babyborrel start met een praktisch verhaal: zonder locatie, datum en gastenlijst: geen feestje. Jouw eerste taak? Een antwoord op deze 5 cruciale vragen:

1: Wanneer organiseer ik mijn babyborrel? 

Hoe zeer je er nu ook naar uitkijkt, het is toch best om voldoende ruimte te laten tussen je bevalling en de babyborrel. Kies een datum zo’n 8 tot 12 weken na de bevalling. Je hebt die weken écht nodig om even op adem te komen, gewend te raken aan de nieuwe situatie en gewoon lekker te genieten van dat wonderbaarlijke kindje dat je hebt geschapen. Opgelet! Je organiseert het best ook niet veel later. Zo voorkom je dat de meeste mensen al tussentijds langskomen. Nog een paar aandachtspunten:

  • Kies voor een weekend. Zondagnamiddag is ideaal!
  • Check zeker of de belangrijkste gasten aanwezig kunnen zijn
  • Hou rekening met vakantieperiodes
babyborrel organiseren

 

2: Waar organiseer ik mijn babyborrel? 

Dat is deels afhankelijk van het aantal personen dat je uitnodigt. Klein en bescheiden? Dan kan het misschien gewoon bij je thuis plaatsvinden. Makkelijk voor jezelf en comfortabel voor je baby. Gezellig groot? Ga op zoek naar een gepaste locatie. Dat is meestal een zaal waar voldoende mensen kunnen zitten, een kleine keuken en/of bar én een leuke kinderhoek. In de zomer is een mooi terras met speeltuin ook een top-idee! 

De mooiste feestzalen ontdek je hier!

3: Wie nodig ik uit voor mijn babyborrel? 

De kans is groot dat jullie ouders, naaste familie en allerbeste vrienden al zijn langsgekomen om je kleintje te bewonderen. De rest van je familie, sportploegen, hobbyclubs, buren en collega’s volgen vaak nog. Zo’n babyborrel is dus erg handig om iedereen op hetzelfde moment kennis te laten maken. Stel jezelf deze vraag: aan wie willen we onze baby écht graag voorstellen? Bingo! Denk daarbij ook aan je budget! 

4: Hoeveel budget voorzie ik voor mijn babyborrel? 

Dat bepaal je eigenlijk volledig zelf, maar is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren. Hoe meer mensen je uitnodigt, hoe hoger je budget zal moeten zijn. Je zal bijvoorbeeld een grotere zaal moeten huren en meer spijs en drank moeten voorzien. Ook decoratie, eventuele huur van meubels of leuke voor de kids nemen een grote hap in van je totaalbudget. Goed plannen en vergelijken is dus de boodschap! 

Offertes vergelijken van de beste leveranciers? Dat doe je hier. 

5: Hoe zie ik de sfeer van mijn babyborrel? 

Je kan alle kanten uit! Veel mensen kiezen voor een thema. Wat dacht je van een Winter Wonderland, Taco Party of Beestenbos? Vaak ligt dat thema in ‘t verlengde van je geboortekaartje. Inspiratie nodig? Onze eventplanners helpen je op weg. 

babyborrel organiseren thema

 

Zes weken voor de babyborrel: Inkopen en uitnodigingen 

Ongeveer anderhalve maand voor de babyborrel zou je een goed idee moeten hebben over de praktische kant van ‘t verhaal. Het is nu dan ook tijd om iets meer in detail te treden. Dat doe je met de volgende to-do’s:

6: De uitnodiging van je babyborrel versturen

Tijd om alle mensen op je gastenlijstje officieel op de hoogte te brengen van het feestje. Dat doe je met een mooie uitnodiging, idealiter in het thema van je babyborrel. Een paar zaken die je zeker moet vermelden: 

  • De naam en het geslacht van je pasgeboren kindje
  • De geboortedatum
  • De datum en het tijdstip van de babyborrel
  • De locatie, en eventueel een routebeschrijving
  • Een cadeautip of linkje naar je geboortelijst

 

7: De catering van je babyborrel 

Als je nog geen catering op orde hebt, dan is het tijd om dit nu te organiseren. Meestal worden er hapjes geserveerd of kiezen kersverse ouders voor een groot dessertenbuffet. Kies je voor een originele invalshoek? Dan is een foodtruck misschien een leuk idee. Die zijn er in honderden vormen en smaken. 

babyborrel organiseren catering

 

8: De inkopen doen voor je babyborrel 

Lijstje gemaakt? Dan is het tijd om je inkopen te doen. Denk aan alle decoratie, een foto album, praktische hebbedingetjes … Van rietje tot spelletjes voor de allerkleinsten. Alles dat je nu al kunt afvinken bespaart je die laatste weken een heleboel zorgen! 

Een maand voor de babyborrel: Organiseer de details

Het komt nu wel héél dichtbij. Tijd om in de details te duiken om van jouw babyborrel een echt festijn te maken. Zonder zorgen, zonder gedoe. 

9: Huur een fotograaf

Dit is een dag die je je voor altijd wilt herinneren. Zorg daarom voor voldoende kliekjes. Je kan zelf foto’s nemen, of het aan een professional overlaten. Er zijn heel wat fotografen gespecialiseerd in events die voor jou maar al te graag de mooiste plaatjes vastleggen op beeld. Creatiever? Kleed een toffe fotohoek in, en huur een fotobooth. Super leuk voor je gasten én direct een aandenken aan deze mooie dag. 

10: Organiseer voldoende leuke activiteiten 

Jouw babyborrel is extra feestelijk als je een paar fijne activiteiten plant. Dat kan gaan van kleine gezelschapsspelletjes tot heuse schattenjachten of een uitdagende quiz. Denk het uit en haal alles in huis! Succes gegarandeerd. 

babyborrel organiseren activiteit

 

11: Schakel op tijd hulp in 

Als je hulp nodig hebt dan is dit hét moment om die te vragen. Bij je ouders, beste vrienden … Zeker als je veel zelf doet is het slim om een helpende hand aan te spreken. Misschien ken je wel een echte keukenprinses, een baktalent of geboren animator? Alle hulp is welkom. Zo kun jij op de dag zelf nog nét iets meer genieten van je gezelschap. 

Een week voor de babyborrel: Zet de puntjes op de ‘i’

Spannend! Nog één week! Alles zou intussen in kannen en kruiken moeten zitten. Klaar voor de laatste aandachtspuntjes? 

12: Stuur een reminder uit

Voor je de handen uit de mouwen slaat in de keuken zou je moeten weten of al je genodigden effectief aanwezig zijn. Stuur dus een vriendelijke reminder naar iedereen van wie je nog geen reactie hebt gekregen. Zo ben je zeker van het aantal gasten. Dat kun je doorgeven aan je cateraar en feestlocatie. 

13: Zorg voor bedankjes 

Als het goed is zorgen jouw gasten voor een cadeau van je geboortelijst, of een andere leuke verrassing. Het is dan ook fijn als je ze met een leuk aandenken naar huis kunt sturen. Denk aan een mooie foto van je baby, een paar suikerbonen, of zelfs een klein plantje. Iets klein, maar fijn dat hen automatisch terug doet denken aan deze mooie dag. 

babyborrel organiseren bedankje

 

14: Maak de laatste checklist 

Mis je nog iets op je boodschappenlijstje? Nog een last minute idee? Tijd om de allerlaatste checklist te maken én punt voor punt af te checken. 

Een dag voor de babyborrel: Bereid jezelf voor

De dag voor het eindelijk zover is, is ‘t tijd om jezelf voor te bereiden. Bezoek de locatie, spreek nog eens met de cateraar en werk de laatste taken van je checklist af. Zo zorg je ervoor dat je de rest van de dag zonder twijfels doorkomt. En dan is ‘t tijd om jezelf voor te bereiden. Neem een bad, kies je outfit, en ontspan! 

De dag zelf van de babyborrel: Tijd om te genieten

Yes! D-day! De babyborrel is een feit. Alles is geregeld, alles staat klaar. Nu is het enkel aan jou en al je genodigden om te genieten. Van lekkere hapjes, een drankje, activiteiten en vooral: jouw kleine spruit. Succes!

 

Organiseer een onvergetelijk feest met PartyPal.be

Vragen of opmerkingen? In 3 stappen naar jouw onvergetelijk feest

Met PartyPal vind & boek je eenvoudig de beste feestpartners voor jouw event. Een onvergetelijk feest organiseren? Dat is kinderspel met PartyPal.

  • Stap 1: Vind een feestpartner

    Maak gebruik van ons handig filtersysteem om de ideale partner voor je feest te vinden. Laat ons weten waar je naar op zoek bent, voor welke gelegenheid en op welke locatie.

     
  • Stap 2: Boek een feestpartner

    Neem contact op met de partners op ons platform en maak eenvoudig de juiste afspraken. Ontdek hoe zij te werk gaan en hoe zij jouw feest naar een hoger niveau kunnen brengen.

     
  • Stap 3: Geniet meer van je feest.

    Dankzij een assortiment van geweldige partners ben jij zeker van een onvergetelijk feest. Eenvoudig georganiseerd met PartyPal, jouw digitale eventplanner.
     

Gerelateerde berichten