Het personeel in je bedrijf, dat is het allerbelangrijkste kapitaal. Daar kun je dus maar beter voldoende in investeren met de nodige bedankjes. Om even stil te staan bij wat het hele bedrijf met de steun van elke medewerker heeft bereikt, en wat er in de toekomst nog gepland staat. De meest gebruikelijke manier om dat te doen? Een bedrijfsfeest organiseren. Maar hoe ziet dat er dan juist uit? Hapje, drankje, speech? Of mag het wel al eens wat meer zijn?
Wij stemmen voor de tweede optie. Een goed georganiseerd bedrijfsfeest waar je personeel nog jarenlang over spreekt. Dat is pas waardevol voor je onderneming. Voor interne motivatie en sfeer, betrokkenheid én employer branding. Met ons advies organiseer je zo’n geslaagd event. Lees mee!
Maak een duidelijke planning maar zorg voor nieuwsgierigheid
Elk geslaagd event start met een stevige planning. Dat geldt ook voor een bedrijfsfeest. Zorg er dus voor dat je eerst de basics hebt vastgelegd. Kies een datum, bepaal het verloop van het event en communiceer het naar alle genodigden. Doe dat tijdig, met een originele save the date. Wees duidelijk over de datum en het tijdstip, maar hou wat mysterie in het verhaal. Zo maak je je medewerkers nieuwsgierig voor wat er komen zal.
En raad eens? Dat zorgt ervoor dat veel genodigden hun best zullen doen om aanwezig te zijn. Zeker wanneer je tussentijds veel leuke reminders en hints verstuurd om je medewerkers enthousiast te houden.
Doe onderzoek bij de gasten van je bedrijfsfeest
Het is onmogelijk om je hele bedrijf achter de kar te spannen bij de organisatie van je bedrijfsfeest. Je werkt dus best met een kerngroep die zich bezighoudt met de nodige voorbereidingen. Toch is het een goed idee om wél eens rond te vragen bij de werknemers van je bedrijf. Zij zijn immers de gasten!
Maak een ideeënbox, vraag eens rond tijdens de lunchpauze of start een online gesprek: wat vinden je werknemers leuk? Wat willen ze bespreken, horen, doen? Op die manier verzamel je interessante inzichten en ideeën én betrek je bovendien de mening van je medewerkers. Dat zorgt er meteen voor dat je personeel al begint te speculeren over het evenement. Als dat niet motiverend is!
Verras de medewerkers van je bedrijf
Al die ideeën zijn een mooie start voor de uitwerking van het bedrijfsfeest. Het is dan ook slim om hier echt mee aan de slag te gaan. Bedenk concepten en thema’s die passen bij je bedrijfscultuur en verras je gasten. Laat de klassieke speeches en bedankjes achter je, en kies voor iets dat je gasten niet verwachten. Iets memorabel, waar ze dagen, maanden, jaren later nog over spreken. Je kiest dus best voor een thema. Niet te formeel, maar sfeervol. Iets dat past bij de cultuur van je bedrijf. Is dat eerder speels en dynamisch, of net heel prestatiegericht? Heel persoonlijk of datagedreven?
Organiseer het bedrijfsfeest op de werkvloer of een unieke locatie
Veel mensen denken dat je best uit de gekende locatie van je bedrijf stapt als het aankomt op het organiseren van een feestje. Zo’n event is echter het ideale moment om je werkplek eens vanuit een ander standpunt te leren kennen. Niet alleen als de plaats waar je bijna dagelijks naartoe trekt om te werken, maar ook als een plek waar je samen met je collega’s een belangrijk deel van je leven doorbrengt. Een plek waar je ook plezier kunt beleven, als groep.
Je hoeft dus geen feestzaal te huren als je eigen bedrijfsgebouw voldoende capaciteiten heeft om een event door te laten gaan. Dat kan in een kantoor, maar evengoed in een magazijn, op de parking, of in de lobby. Alles kan en alles mag! Met de nodige fantasie tover je eender welke plek om tot de ideale feestlocatie. Laat je het liever volledig aan de professionals over? Er zijn heel wat prachtige feestzalen en event locaties waar je helemaal je ding kunt doen.
Nog niet voldoende fantasie? Onze stylisten en decoratie leveranciers hebben alles in huis dat je zoekt.
Laat de hapjes komen en drankjes vloeien
Niet alleen de inhoud van het event op zich is belangrijk om je gasten geëntertaind te houden. Ook de geserveerde hapjes en drankjes zijn cruciaal. Je kent het wel: je bent uitgenodigd op een event, maar krijgt enkel een toastje met eiersalade voorgeschoteld. Teleurstellend, en zeker niet vullend.
Kies dus niet voor saaie hapjes of de bekende dagdagelijkse lunch, maar ga voor een feestelijk menu, aangepast aan het thema van je bedrijfsfeest. De liefde gaat door de maag, en dat geldt ook voor je werknemers. Heb je al eens aan een foodtruck gedacht? Die bestaan in alle vormen en maten, van gezonde snacks tot Italiaanse delicatessen.
Foodtruck bestellen? Wij hebben het grootste aanbod rollende keukens.
Bij een lekker hapje hoort ook een verfrissend drankje. Met de klassiekers scoor je altijd, maar de kans is groot dat je het wat origineler wilt aanpakken. Denk eens aan lokale biertjes, of je eigen cocktail. Dat is vooral in de zomer een leuk idee. Bovendien is zo’n cocktail ook ideaal om in een alcoholvrije variant te serveren aan de mensen die niet drinken tijdens het event. Zo kunnen zij ook genieten van een heerlijke verfrissing zonder zich zorgen te maken over het aantal glaasjes.
Ontwerp een opvallende uitnodiging
Een memorabel feest begint met een memorabele uitnodiging. Eentje die voldoende duidelijk is, maar ook nieuwsgierigheid opwekt. Zoals we eerder al zeiden start je dat proces best met een save the date, en volg je dit op met een echte uitnodiging en de nodige reminders om het enthousiasme hoog te houden.
Natuurlijk vermeld je de locatie en de datum, maar je geeft best ook wat extra informatie mee. Denk aan een dresscode, het verloop van het event, parkeergelegenheid, … Verwerk het thema van het event ook al in de look en feel van de uitnodiging. Hulp nodig? Schakel een ontwerper in die jouw ideeën omzet in een drukklaar design.
Creëer sfeer met de beste muziek
Elk goed feestje heeft minstens één gelijkenis: de beste muziek. De juiste plaatjes scheppen enorm veel sfeer. Onmisbaar voor je bedrijfsevent! Afhankelijk van de planning van het event kies je de juiste muziek. Een liveband is een topidee in de avond, maar misschien niet zo gepast bij de aankomst van je gasten. Zorg dus voor de juiste muziek voor elk onderdeel van de avond, hoe die ook is ingedeeld. Echt scoren? Dan vraag je best eens rond bij je werknemers: ‘op welke plaat ga jij echt los?’ Zo stel je een playlist samen die écht op maat is van je personeel.
Van DJ tot zanger en live band: hier vind je de muzikale sfeer die bij je bedrijfsfeest past!
Zorg voor animatie en teambuilding
Wat er op de agenda staat van je bedrijfsfeest? Heel veel nuttige gesprekken en informatieve cases - natuurlijk - maar mét de nodige ruimte voor plezier. Speel een spel, of daag elkaar uit met spannende challenges. Zo leer je elkaar nog beter kennen! Door met een thema te werken creëer je de ideale sfeer, en stimuleer je het volledige team om enthousiast deel te nemen. Denk aan een Las Vegas thema, een gemaskerd bal of CSI vibes, gecombineerd met een wie-is-de-moordenaar spel.
Wil je het nog spannender maken? Dan kun je bepaalde activiteiten al een paar dagen of weken voor het event opstarten. Maak een teaser video, ontwikkel een spel waarmee je al punten kunt verzamelen of drop subtiele en mysterieuze hints. Dat is pas verrassend!
Geef je medewerkers een aandenken mee naar huis
Maak je er iets groots van? Zorg dan ook voor een aandenken aan dit bedrijfsfeest. Dat kan iets heel eenvoudig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een groepsfoto, een klein cadeautje dat past in het gekozen thema of maak een korte aftermovie. Dat is niet alleen een mooi gebaar naar je team toe, maar het bevordert ook het samenhorigheidsgevoel. ‘Weet je nog, toen dat ene bedrijfsfeest op kantoor?’ Bovendien maakt dit ook een goede indruk naar de buitenwereld toe. Een onderneming die zo begaan is met het organiseren van een geslaagd personeelsfeest? Dat moét wel een topper zijn. Employer branding van de bovenste schuif!
Fotobooth of fotograaf nodig? Hier vind je de allerbesten!
Hou het kort, bondig en ongedwongen
En misschien wel de allerbelangrijkste tip: hou het kort, bondig en ongedwongen. Je bedrijfsfeest is niet zomaar een uitgebreide personeelsvergadering of een voorstelling van de bedrijfsresultaten. Integendeel: het gaat over het vieren van prestaties, van team-inspanningen en samenhorigheid. Daar hoort wél een speech bij, zolang dat geen traditionele, saaie, lange speech is. Kort en krachtig. Je kan er ook iets origineel mee doen, of helemaal in het thema van je bedrijfsfeest duiken.
Neem bijvoorbeeld een filmpje op vooraf, maak er een interactieve presentatie van of doe alsof je in een quizprogramma op tv bent. Zo tover je de iets drogere kost toch om naar een leuk verhaal. En dat is belangrijk, want iedereen moet zich goed voelen op zo’n bedrijfsfeest. Het laatste dat je wilt is dat je collega’s nog aan hun volle mailbox denken, of het gevoel hebben dat ze geëvalueerd worden. Je personeelsfeest is geen preek-event, maar een moment om te vieren. Creëer dus een optimale sfeer waar je werknemers gelukkig van worden. Maak er een moment van om iedereen te bedanken. Motivatie boost!
Heb jij hulp nodig bij het organiseren van jouw bedrijfsfeest? In 3 stappen naar jouw onvergetelijk event.
Met PartyPal vind & boek je eenvoudig de beste feestpartners voor jouw event. Een onvergetelijk feest organiseren? Dat is kinderspel met PartyPal.
- Stap 1: Vind een feestpartner
Maak gebruik van ons handig filtersysteem om de ideale partner voor je feest te vinden. Laat ons weten waar je naar op zoek bent, voor welke gelegenheid en op welke locatie.
- Stap 2: Boek een feestpartner
Neem contact op met de partners op ons platform en maak eenvoudig de juiste afspraken. Ontdek hoe zij te werk gaan en hoe zij jouw feest naar een hoger niveau kunnen brengen.
- Stap 3: Geniet meer van je feest.
Dankzij een assortiment van geweldige partners ben jij zeker van een onvergetelijk feest. Eenvoudig georganiseerd met PartyPal, jouw digitale eventplanner.